Vis, Adria – Már a rajt pillanatában tudni lehetett: ez nem egy átlagos vitorlásverseny lesz. Április elsején egyszerre indult útnak az Adria Kupa 3. futama és a legendás Captains Cup éjszakai futam, amely mára a magyar tengeri vitorlázás legkeményebb kihívásává nőtte ki magát.

A rajtot jelző kürtszó április 1-jén, déli 12 órakor dördült el Vis városa előtt, amit egy igazán különleges pillanat koronázott meg: a déli harangszó kísérte búcsúra a fedélzeteken felsorakozó magyar tengerészeket. A mezőnyt egy határozott 30 csomós Bura (északkeleti szél) fogadta, amely már az első mérföldeken próbára tette a hajókat.

A Vis-öbölből kifordulva 1,5–2 méteres hullámok csaptak fel, miközben az első ellenőrzőpontig, a Hvar-i csatornáig, 12 tengeri mérföldet kellett keményen, élesen vitorlázva megtenni. Itt még minden hajó sikerrel áthaladt, azonban nem sokkal ezután két csapat kénytelen volt technikai hiba miatt kiállni a versenyből.

A mezőny többi része a következő pont felé vette az irányt – amely az Adria Kupa 3. futamának befutója is volt, összesen 39 mérföldes távval. A versenyzők este 20:18-ra egytől egyig áthaladtak a célvonalon. Itt döntötték el: folytatják-e a küzdelmet, vagy a kikötők nyugalmát választják. Nyolc hajó vállalta a kihívást – nekik ekkor kezdődött csak igazán a Captains Cup.
Captains Cup – A sötétség és a tenger próbája
A Captains Cup egy önálló verseny, mely a nappali kisebb futamoktól elszakadva egy több mint 100 tengeri mérföldes, éjszakába nyúló kihívás. Ez a futam nem csupán a vitorlás tudást, de navigációs, meteorológiai, parancsnoki és stratégiai készségeket is próbára teszi. Ez a magyar tengerészek végső próbája.

A versenyzőknek 12 ellenőrzőpontot kellett teljesíteniük a célvonal eléréséhez – mindezt sötét éjszakában, erősödő Bura és olykor 50 csomós széllökések mellett. A fedélzetekről érkező jelentések alapján többen elérték a 10 csomó feletti sebességet is – ami 41 lábas Bavaria 41C hajókkal már önmagában is figyelemre méltó teljesítmény.

Több hajón jelentkeztek technikai hibák: vitorla- és kötélszakadások nehezítették az előrehaladást, de a teamek elképesztő kitartással és szakértelemmel oldották meg a helyzeteket. Reggel 6 óra után pár perccel, 18 órányi küzdelem után célba ért a győztes.
Dicsőség és kitartás
A 2025-ös Captains Cup győztese a SailingPass-R Team lett, Szabó Rolland és Krodi Gábor parancsnokságával. A csapat 102 mérföldes (rajzolt) pályát teljesített 18 óra alatt, 6.4 csomós átlagsebességgel – lenyűgöző teljesítmény, ami méltán jogosította fel őket a Captains Cup különleges vándordíjára.

A második helyen a forSail csapata végzett Jaksa Tamás vezetésével, míg a dobogó harmadik fokát a No Stressz csapat szerezte meg Ratkovics Péterrel az élén. A tavalyi győztes, Gerő András és csapata, a HidegenLégió, idén a 4. helyen ért célba – pedig egy jelöletlen halászhálóba való beakadás hátráltatta őket, amit bravúrosan orvosoltak.
Az ötödik helyre a rutinos – 2022-es Adria Kupa győztes – Suttogó Sailing Team futott be, őket követte a Geobyte és a Woodoo a 6. és 7. helyen. A Hullámtörők, bár műszaki problémákkal küszködtek (szakadt, majd útközben megjavított fővitorlával hajóztak), egészen a 10. checkpointig jutottak el és kitartottak, végül belátták a tovább erősödő Burát látva: a biztonság az első. Így kicsivel a vége előtt ők is a kikötő felé vették az irányt.
A magyar tengeri vitorlázás ünnepe
18 órát, 102 mérföldes pályát, 2–3 méteres hullámokat, 50 csomós széllökéseket és éjjel-nappali kitartó navigációt tudhatnak a csapatok maguk mögött. Egytől-egyig bizonyították: magyar tengerésznek lenni ma is büszkeség.
A Captains és az Adria Kupa szervezőcsapata nevében köszönjük minden résztvevőnek, hogy idén is megmutatták, milyen fából faragták az igazi tengerészeket!
