Biztonság indulás előtt

2019.03.24 18:36 Bacsó Tibor

Előző cikkünkben remélhetőleg sikerült az olvasó figyelmét felkelteni, miért is veszélyes üzem a hajózás és miért kell a biztonsággal kiemelten foglalkoznunk. Ígéretünkhöz híven jelen cikkünkben összefoglalunk néhány olyan tevékenységet, amivel még indulás előtt növelhetjük a hajózás, a hajó és az utasok biztonságát.

Indulás előtt? Hiszen akkor még nem hajózunk! Miért kell foglalkoznunk a biztonsággal? Nos, mint felvezető írásunkban nem győztük eléggé hangsúlyozni, a hajózás biztonságának egyik alapelve a megelőzés. Sok tengeri katasztrófa vezethető vissza az előkészületek, ill. a megelőzés hiányosságára. A legfontosabb biztonsági területeket 3 csoportba sorolhatjuk: a személyek, a hajó és a felszerelés biztonsága. Ezek mind hozzájárulnak a hajózás biztonságához. Kezdjük is a sort:

Kadétok mentőmellényben - mentőmellény próba
Kadétok mentőmellény próbája a kihajózás előtt

A személyek biztonsága

A hajózás biztonság a jó közérzettel és a biztonságérzettel kezdődik. Ehhez hozzájárul a személyes komfort érzet, a magabiztosság érzete és annak tudata, hogy körültekintően és előrelátóan foglalkoztunk ezekkel a témákkal.

Személyes komfort: Könnyű látni, hogy ha nem érezzük magunkat kényelmesen, komfortosan, akkor nem fogunk kellő figyelmet fordítani a biztonságra. Minden körülmények között a megfelelő személyes ruházattal készüljünk, ne fázzunk és ne legyen túl melegünk, valamint készüljünk fel a váratlan időjárási viszonyokra, pl. eső, szél, vihar, erős napsütés stb.

  • Végtagok védelme: Megfelelő lábbeli – ne fázzunk, ne legyen túl meleg, és – talán legfontosabb – legyen alkalmas a fedélzeten történő munkához. Pl. tapadjon megfelelően, ne essen le a lábunkról stb. Lábbeli használata a fedélzeten kötelező hajózás közben! Nagyon fontos, hogy hűvös, hideg időszakban ne ázzon be. Az ember a végtagjaitól kezd fázni, ezért kiemelten fontos hideg időben a vízálló lábbeli és a kesztyű. Rendkívül sokat segít a komfort érzésben, ha beszerzünk vízálló zoknit.
  • Testünk védelme: Megfelelő öltözék – hasonlóak az elvárások, mint a lábbelinél: kényelmes, réteges (alapvetően 3 rétegról beszélünk a technikai sportoknál: aláöltözet, soft shell és záróréteg), vízálló, stb. Figyeljünk oda, hogy a hajózás nem divatbemutató. Pl. jellemzően egy viharruházat nem lehet csinos, mert megfelelő méretű, értsd bő kell legyen ahhoz, hogy hideg időben aláöltözhessünk.
  • Fejünk védelme: külön pontot szentelek neki, mert különösen fontos, hogy megfelelően védjük fejünket. Hidegben vízálló meleg sapkával; melegben, napsütésben pedig UV álló, szellőzést biztosító, árnyékot adó hajós fejfedővel. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartozik szemünk védelme, amiről egyrészt napszemüveggel gondoskodhatunk a napsütéses időben (a tengeren a víz által visszavert fénysugarak miatt a szárazföldinek többszöröse jut szemünkbe a napsugarakból!), ami legyen UV álló, lehetőleg kék szűrővel és zárjon a fejünkhöz, hogy ne jusson be mellette szűretlen fény a szemünkbe. Hideg, viharos időben pedig készüljünk szemvédő éjszakai szemüveggel, ugyanis e nélkül szinte lehetetlen komoly viharban kormányozni.

A tudás biztonsága:

Indulás előtt a skipper feladata, hogy kiossza a hajón a feladatokat, szerepeket. Legyünk tudatában saját tapasztalatunknak és képességeinknek, és csak olyan feladatokat vállaljunk el ill. végezzünk, amit tudjuk, hogy képesek vagyunk megcsinálni, előzetesen gyakoroljunk! Ha nem hisszük, hogy biztonságosan meg tudunk oldani egy feladatot, ne a versenyen próbálkozzunk…

Tervezés a térképen
Fontos a jó felkészülés és tervezés

Az erőnlét és egészség biztonsága:

Különösen igaz a versenyhajózásra, hogy ez egy komoly fizikai megterheléssel járó sport (időnként). Erre készüljünk, javítsuk az állóképességünket. Ha ezzel is készülünk a versenyre, akkor komoly magabiztosságot építhetünk mind saját magunk, mind hajóstársaink számára. Ez azokra is vonatkozik, akik csak „ballasztnak” mennek. Ugyanis egy viharban, vagy esetleges haváriában mindenkinek ki kell vegye a részét a feladatokból. Aki még nem próbálta, higgye el, hogy komoly viharban még biztonságban a fedélzeten maradni is fizikai erőfeszítést kíván.

Az ellátottság biztonsága:

Ne legyünk éhesek, szomjasak, …, legyenek tartalékaink, készüljünk fel váratlan helyzetekre. Szigorúan alkoholmentes időszak a verseny! Itt is érvényes, hogy „iszik vagy vezet”.

A kipihentség biztonsága:

Legyünk tudatába mentális erőnlétünknek és merjünk segítséget kérni, ha úgy érezzük, hogy túl fáradtak, kialvatlanok vagyunk, vagy éppen kezdődő betegség miatt nem tudjuk elvégezni feladatunkat. Ugyancsak a skipper felelőssége, hogy úgy ossza be az embereket a hajón, hogy mindenki megkaphassa a számára szükséges pihenőidőt.

A hajó biztonsága

A hajózás biztonsága érdekében kiemelten fontos, hogy maga a hajó alkalmas legyen a biztonságos hajózásra. Ehhez egy hajót rendszeresen karban kell tartani és minden kihajózás előtt ellenőrizni kell a hajó biztonsági felszerelését. Ezek között kiemelten fontosak a következők:

  • Mentőpatkó (fényvisszaverővel)
  • Mentőtutaj, „grab bag”
  • Mentőfelszerelés (kötelek, csáklyák, hevederek,…)
  • Jelzőbóják (Danbuoy), Jelzőzászló
  • GPS, Plotter
  • AIS, EPIRB, SART
  • Távcső
  • Kereső reflektor
  • Pozíció és navigációs fények
  • Hajókürt
  • Heveder kapcsolási pontok („strong points”)
  • Hajózási térképek, pilotkönyvek
  • Elsősegély láda és felszerelés
  • URH Rádió, part mentén mobil telefon
  • Tűzoltó berendezések (por-, halonnal oltó, takaró)
  • LOG book (műszakos menetben óránként kitölteni)
  • Rakéták
  • Hajófenék pumpák, vödrök,
  • Tartalék alkatrészek
Távcső a fedélzeten
Távcső és a check-list

Vegyük figyelembe, hogy charter hajók esetén nem mindent biztosít a charter cég (elvileg kellene!), ezért lehetőség szerint érdeklődjünk, hogy mire számíthatunk és esetleg mit kell magunknak vinnünk.

Következő cikkünkben a személyes biztonsági felszerelésekkel foglalkozunk.

Jó felkészülést!